08 Februari 2011

cerita si Roti - episod 6

...mereka terus bersikap dingin antara satu sama lain dalam waktu itu, semua yang terjadi pasti ada yang silapnya, pasti ada yang membuatkan maasing masing bergaduh. tiada lagi sapaan, tiada lagi cerita cerita dari dia atau Roti, mereka seperti tidak bertegur. sekian lama Roti membujang, seperti serik untuk bersama dengan sesiapa lagi. soal couple couple ini dia tidak hiraukan lagi, yang dia hiraukan hanya pada rakan rakan dan motor. maklum lah, si Roti gempak dah ade lesen, dah pandai ke hulu hilir bawak rakannya.

siapa rakannya? Aii, Aii lah yang sering menemani Roti walau ke mana juga mereka berada, Roti dan Aii sudah anggap mereka adek beradik yang sangat rapat, sangat mesra bila bersama. sehingga timbul kontroversi di antara mereka, perasaan kasih itu timbul tetapi cukup hanya sekadar sahabat baik, begitu juga Aii. dialah yang menjadi tempat mengadu si Roti ini. Aii seorang yang cukup memahami hati budi seseorang.


pergaulan Roti dan rakan rakan barunya menjadi lebih rapat, tiada yang dengki atau busuk hati dengan si Roti ini, tidak seperti di sekolah lamanya, ada segelintir pelajar yang bajet top 1 sekolah yang mereka anggap boleh buat sesuka hatinya. waktu itu Roti tiada kawan, tiada rakan untuk tempat berlindung, tiada rakan untuk menolong bila waktu susah. tetapi keadaan sekarang lain, rakan rakan barunya cukup sempoi, masing masing tolong same same, tiada bantahan, tapi cuma jangan lah terlalu gempak. Roti lebih gemar mendiamkan diri melihat aksi aksi mereka, tetapi masih juga ada rakannya yang 'menganjing nganjing' Roti. biarkan lah, rakan sekelas, rakan yang dye selalu tolong, rakan baru pindah situ juga, biar dye nganjing Roti, Roti cuba untuk betulkan keadaan dengan pelajar itu, maklum, dye dengan pelajar lain dye ok, tetapi dengan Roti sikit ada perbezaan. tapi selama ini Roti juga yang tolong dia apa semua demi nak jadi rapat, tetapi ni lah namenya tak mengenang budi.

pernah sekali Roti di menganjing dengan cukup teruk, hilang sabar di buatnya, aku sendiri melihat perwatakan Roti seperti orang asing. memang waktu itu dia sudah hilang sabar, bagi Roti, kalau nak menganjing, sikit sikit bolehlah, jangan lah lebih lebih, ni tak, mulai saat itu, Roti tak bertegur lagi dengan pelajar itu, apalah nak jadi, biarkan saja. mungkin itu cara si Roti ni. makin lama di sekolah baru, makin ramai lah kawan kawan, dari yang lebih muda hingga lebih tua, nama si Roti ini semakin rancak di perkatakan di seklah lain, maklum pelajar baru, pasti ada yang nak kenal.

minggu demi minggu, bulan bertemu bulan, terasa cemburu pabila melihat pasangan pasangan berpegangan tangan berjalan di taman, terdetik di hati ingin mencari kekasih baru. Roti terbuka hati kepada seorang perempuan ini, muda 3 tahun darinya, wajah nya cantik, comel dan dia cukup matang secara pemikiran. Roti mula untuk mengorak langkah untuk...

4 ulasan:

  1. haha tak ikut betul betul dari episod pertama memang uh

    BalasPadam
  2. kacang lupakan kulit. aii je kau ingat. aku?

    BalasPadam
  3. eh? cerita ni pasal aku ke??! grr ni cerita aje, bukan pasal hhidup aku, haha

    BalasPadam

yeke?