08 September 2010

syawal oh syawal

lagi beberapa hari je dah nak menjelma 1 syawal, menjelma nya Aidilfitri bagi umat Islam di seluruh dunia, Ramadhan akan pergi meninggalkan kita, cube kita fikir balik, apa yang kita dapat Ramadhan ni? pahala bertambah? atau dosa yang bertambah? dah jumpa malam Lailatul Qadar? or kau pergi jumpa malam kemenangan dengan bohsia bohsia kau? cukup sebulan korang berpuase? atau cukup sebulan korang tak puase? macam macam keberkatan kita dah dapat bulan Ramadhan tahun ni kan, ade yang hubungan putus telah bercamtum semula, ada yang dah sedar dan insaf kesalah diri sendiri, itu semua berkat bulan Ramadhan yang di berkati ini, alhamdulillah, semoga akan kita jumpa Ramadhan pada tahun depan,

Aidilfitri mungkin merupakan hari yang cukup gembira atau sebalikya pada sesetengah orang, ada yang pakai baju baru, seluar baru, kasut baru, macam mana pulak dengan orang yang x berkempampuan seperti kau kau? mungkin diorang pakai baju, seluar dan kasut tahun tahun lepas, syukur lah apa yang ada, suasana hari raya mestilah meriah kan, ade yang maen mercun, sanak saudara datang ramai ramai, yang x pernah kenal sume dapat kenal balik, macam mane pulak orang orang tua yang dah lama x jumpa keluarga diorang? kesia diorang, hidup pu dah x lama, nak jugak rasa kegembiraan dengan anak anak cucu cucu, so sape sape yang berkurun x pernah balik kampug raya dengan mak bapak, elok lah korang pergi balik raya dengan diorang, kenapa raya tahun ni ramai orang cakap semua tak rasa? mungki terlalu bayak yang kita kerjakan sampai x rase suasana raya  tu, bagi aku suasana hari raya tahun ini memang agak kebosanan, maklum lah raya tanpa adik beradik yang lain, mungkin ini yang dapat aku rasa apa yang orang orang itu rasa, atau mungkin apabila kita meningkat remaja, semakin kurang perasaan aidilfitri tu? mungkin juga, bila zaman kanak kanak dulu tak la fikir macam macam, fikir nak raye je, semakin meningkat remaja ni, mestilah kan nak fikir macam, itu ini, awek pakwe, keluarga kawan, dah hilang seri nak raya tu kan..

hari raya Aidilfitri ni mungkin hari untuk kita belajar erti kemaafan, mase ni lah kite nak mintak maaf, nak melalak nak meraung, kalau dulu aku mintak maaf sempoi je lah, "mak mintak maaf" "abah mintak maaf" sambil ketawa ketawa, entah kenapa raya tahun lepas aku mintak maaf sampai ternangis nangis, mungkin perasaan itu baru nak tersemat di jiwa ni kot? perasaan kasih sayang tu, tahun i tak tahu lah kan camne agak nye, dah la aku orang pulak tu nak mintak maaf, adoi..  atas kesempatan ini, aku nak lah mohon maaf kat kawan kawan yang kenal aku, mohon maaf dari hujung jari kaki tu, sampai lah hujung rambut andai aku tersalah bahasa, termaki hamun, terambil dan tak pulang, terpegang, tercuit, segala ter ter lah, dan aku ak ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua kawan kawan yang mengenali aku..

2 ulasan:

yeke?