11 Jun 2011

aiih budak budak..

alahai budak budak sekarang ni semua dah advance. kecik kecik dah pegang phone ke hulu ke hilir. ok lah mak bapak diorang boleh tahu diorang kat mana kan. yang wat aku jeles kecik kecik dah dapat handphone yang touch touch punye. celana betul! kecik kecik dah ade psp sendiri, yang tak leh tahan sampai nak terkentut ni, kecik kecik mak bapak diorang dah ajar untuk guna facebook.

ok lah budak zaman sekarag mane boleh buta IT kan. semua kene advance, tak nak rasa anak diorang ni semua kolot di arus teknologi moden zaman sekarang. tapi mak bapak ni tak fikir ke, budak budak ni mungkin akan lebih cenderung untuk menggunakan internet dan sudah semestinya akan lebih addicted kepada facebook. sedangkan pakcik makcik dah tua tu pun dok ngadap facebook ni kan budak budak kecik yang setakat umur 7 8 tahun? aihh

dan dan nanti budak budak ni bile dah pandai sangat gune internet dah masuk pergi redtube lah, mega**** lah, dah lagi banyak gejala sosial berlaku. belum si budak perempuan ni jumpa mamat mane ntah kat facebook tu. haa kang kecik kecik dah pandai nak sayang menyanyang lagi bagai. contoh terdekat banyak der, naseb korang lah ea, anak anak sedare aku semua dah ade facebook, even baru takat darjah 2 3, katenye budak sekolah dye ade, dye pun nak buat jugak.. aduhai..  kan lagi bagus budak budak ni main kejar kejar kat luar rumah tu ke, main belon acah ke, dah jadi gejala budak budak duduk rumah ngadap facebook.

haritu lagi lah pukul 1 pagi, satu keluarge dari mak dye yang rambut blonde pakai skirt muke tampok, anak perempuan dalam umur 8 9 tahun yang pakai singlet ala ala cika taman tu, dan dua anak lelaki rambut punk mohawk datang cc (cybercafe) semata bukak facebook then pasang lagu dangdut kuat kuat macam celana betul aku tengok. bukan nak kata diorang ni orang jahat ke ape kan, tapi keadaan yang menunjukkan diorang. dengan segi pakaian, masa tempat. agak kalau keluarge yang normal lah kan, apa diorag buat pukul 1 pagi? si mak dah tidur, si anak taknak tidur pun tengok tv kat rumah cuti sekolah kan. tapi keadaan yang aku nampak pun macam boleh tafsir keluarge diorang macam mana. kalau ade sesiapa nak marah aku jangan pendam, comment box kat bawah je. bukan nak kata macam aku tak pernah buat dulu kan, aku pergi cc pun setakat maen game, zaman dulu myspace? datang cc semata nak lawakan myspace, cari layouts background. tapi sekarang lagi advance budak budak ni. kalah kitorang..

mak bapak ni kira jadi role model gal kat anak anak kan? apa yang mereka buat mesti anak mereka buat juga, tapi masalah tu dapat di atasi oleh certain people lah kan, kalau bapak imam pun anak tak semestinya imam. tapi kalau dah mak yag bawak anak anak diorang pergi cc pukul 1 pagi dengan pakai seksi n pasang lagu dangdut tu aku tak tau lah kan.

tapi ape pulak aku buat kat cc pukul 1 pagi? pandai cakap orang? ok mase tu aku tidur rumah member aku kat taman U, lepas mintak izin keluar dari bapak dye and solat isyak dulu kitorang pun saje jalan jalan pergi makan then gi main cc jap. ok lah jugak mintak izin gak.. hehe bapak dye dok ulang ulang cakap ''bawak motor baek2 rudy''. kesimpulannya aku tetap tak setuju budak budak kecik dah ade facebook. sebab diorang akan lebih mudah terdedah kepada gejala sosial yang ada kat internet. and aku rasa diorang belum cukup ready nak ade facebook facebook ni. datang sekolah jumpe gak. haha lain lah kau nak cari kawan tadika kau. hehe. kite yang remaja separa dewasa masih boleh tentu mana baik mana buruk, inikan budak budak?



rusy: tokseh tokseh terima kaseh

1 ulasan:

  1. haha. standard lah bang.... budak drjah 2 3 sume ade facebook. kira okay lah tu. adik aku ? darjah satu beb. dah own lappy sndri, aku pkai lappy pun mula form 1 lah seyh.

    BalasPadam

yeke?